Na Japonské vozy se vždy koukalo spíše jako na sportovní automobily, vozy, co mají duši, či přeborníky v miniaturizaci automobilů. Vždyť v Japonsku běžně fungují KEI auta a KEI trucky. Tato “autíčka” vynikají mini velikostí, malým objemem motoru a nízkými emisemi. Díky tomu je na ně daňová úleva, větší dostupnost parkovacích míst a další výhody.

Jenže Nissan Navara je úplný opak. Jedná se o velký, pětimístný pick-up, který disponuje silným motorem a rámovou karoserií. Délka vozu činí 5.4 metrů, takže o žádný KEI truck tu nejde.

11760181_1637676299815291_7064180752116149264_n

Testovaný vůz byl z modelové řady 2014, což vám ani nepřijde, jelikož design vozu je stejný již od roku 2005. S léty se měnila konfigurace výbavy a infosystém. Rámová karoserie tak ničím nepřekvapí, jedná se o zcela klasický pick-up. Přední části dominuje široká maska chladiče, jenž navazuje na protáhlé přední světlomety. Masivní chladič je snadno viditelný a poukazuje na to, že Navara rozhodně nebude automobil z papíru. Metalický lak karoserie doplňují šedé dekorační prvky a celkově dotváří dojem elegantního užitkového automobilu.

11698711_1637676209815300_6506106696000963308_n

Pod kapotou se na vás usměje 2.5 litrový čtyřválec, který se živí výhradně naftou. Výkon motoru je úctyhodných 190 koňských sil a točivý moment 470 Nm už je taková malá brutalita. Dvoutunový Nissan Navara se z místa na 100 km/h rozhýbe za 11.1 vteřin. Na silnici spotřebuje mezi 8.5–9 litrů na 100 km. V terénu začínáte na 9 litrech a končíte zhruba na 11 litrech za sto terénních kilometrů. To je ve finále slušná spotřeba, jelikož některé vozy jsou schopné spotřebovat i terénních 17 litrů na 100 km. K dispozici je i slabší vznětová verze o 144 koních, ale pro naftové nadšence tu Nissan připravil lahůdku. Navara V6 o 231 koních a sílou motoru 550 Nm, vše přenášeno skrze 7 stupňový automat.

mvi_1663_Snímek

Díky síle motoru a možnosti zcela vypnout kontrolu trakce můžete driftovat třeba i na louce, protože jako takřka každý OFFROAD i Navara disponuje pohonem zadních kol. Připojení přední nápravy probíhá elektronicky za pomocí otočného přepínače. Ze 4×2 na 4×4  a zpět si lze přepnout i ve sto kilometrové rychlosti. Na silnici je Navara kultivované auto, díky přední nápravě (dvojitý lichoběžník) byste nepoznali, že řídíte terénní vozidlo. Navara sedí i v ostřejších zatáčkách a před retardérem u obchodního domu nemusíte ani zpomalit. Takováto silniční nerovnost je pro Nissan Navara naprosto laxní překážka.

11796177_1637676199815301_9003386643306662156_n

Pro opravdové řádění mimo silnici je tu přídavná redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu. S takovouto výbavou lze bez problému vyjet sjezdovku až nahoru i během zimní sezony. Ve spojení s 6-stupňovým manuálem se lze v terénu vyšplhat prakticky kamkoli. Navara má však jednu zásadní nevýhodu pro OFFROAD jízdu. Široký rozvor kol a nášlapy upevněné zespoda snižují světlou výšku. Nebezpečí položení tzv. “na břicho” hrozí i u menší nerovnosti, proto je třeba najíždět na takovéto vyvýšeniny zešikma.

tumblr_ns5xiymThi1rs39glo1_1280

Varianta Double-Cab nabídne čtyři dveře a pět míst k sezení. Vpředu je místa, že by se zde dalo tančit, ale zadní část je zvýšená, sedáky jsou malé a proto je cestování vzadu na delší cesty nepohodlné. Ve výbavě Navara disponuje např. tempomatem, dvou-zónovou automatickou klimatizací, střešním oknem a vyhřívanými sedadly. Při zařazení zpátečky se ve fotochromatickém zpětném zrcátku objeví obraz parkovací kamery, takže navést tento koráb na správné místo není vůbec těžké. V infosystému Nissanu Navara najdete i navigační systém PIONEER, který obsahuje přes 6 milionu bodů zájmu. Ovládání celého multimediálního systému je složitější a chvilku trvá, než jej pochopíte. V příplatku však Nissan nabízí 7″ dotykovou obrazovku s novým navigačním systémem, podporu DVD přehrávání, vlastní HARDDISK a hlasové ovládání.

Navara

Výroba tohoto Nissanu Navara pomalu končí a s nadcházejícím rokem na naše smysly zaútočí zcela nový model. Rozloučíme se tak s “krabicoidním” vzhledem a budeme se těšit na nové aerodynamické tvary. Takže jste-li milovníky klasiky, objednávejte, dokud je možnost.

nav_patr

Nissan Navara je silný nenápadný užitkový automobil. Se svou cenou začínající na 588 750 Kč (bez DPH) však nabízí komfort a bezpečnost robustního vozu. Jedná se o snadno ovladatelný vůz, který se nebojí sjet z asfaltové silnice a razit si svou vlastní cestu terénem.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit