Na Japonské vozy se vždy koukalo spíše jako na sportovní automobily, vozy, co mají duši, či přeborníky v miniaturizaci automobilů. Vždyť v Japonsku běžně fungují KEI auta a KEI trucky. Tato “autíčka” vynikají mini velikostí, malým objemem motoru a nízkými emisemi. Díky tomu je na ně daňová úleva, větší dostupnost parkovacích míst a další výhody.
Jenže Nissan Navara je úplný opak. Jedná se o velký, pětimístný pick-up, který disponuje silným motorem a rámovou karoserií. Délka vozu činí 5.4 metrů, takže o žádný KEI truck tu nejde.
Testovaný vůz byl z modelové řady 2014, což vám ani nepřijde, jelikož design vozu je stejný již od roku 2005. S léty se měnila konfigurace výbavy a infosystém. Rámová karoserie tak ničím nepřekvapí, jedná se o zcela klasický pick-up. Přední části dominuje široká maska chladiče, jenž navazuje na protáhlé přední světlomety. Masivní chladič je snadno viditelný a poukazuje na to, že Navara rozhodně nebude automobil z papíru. Metalický lak karoserie doplňují šedé dekorační prvky a celkově dotváří dojem elegantního užitkového automobilu.
Pod kapotou se na vás usměje 2.5 litrový čtyřválec, který se živí výhradně naftou. Výkon motoru je úctyhodných 190 koňských sil a točivý moment 470 Nm už je taková malá brutalita. Dvoutunový Nissan Navara se z místa na 100 km/h rozhýbe za 11.1 vteřin. Na silnici spotřebuje mezi 8.5–9 litrů na 100 km. V terénu začínáte na 9 litrech a končíte zhruba na 11 litrech za sto terénních kilometrů. To je ve finále slušná spotřeba, jelikož některé vozy jsou schopné spotřebovat i terénních 17 litrů na 100 km. K dispozici je i slabší vznětová verze o 144 koních, ale pro naftové nadšence tu Nissan připravil lahůdku. Navara V6 o 231 koních a sílou motoru 550 Nm, vše přenášeno skrze 7 stupňový automat.
Díky síle motoru a možnosti zcela vypnout kontrolu trakce můžete driftovat třeba i na louce, protože jako takřka každý OFFROAD i Navara disponuje pohonem zadních kol. Připojení přední nápravy probíhá elektronicky za pomocí otočného přepínače. Ze 4×2 na 4×4 a zpět si lze přepnout i ve sto kilometrové rychlosti. Na silnici je Navara kultivované auto, díky přední nápravě (dvojitý lichoběžník) byste nepoznali, že řídíte terénní vozidlo. Navara sedí i v ostřejších zatáčkách a před retardérem u obchodního domu nemusíte ani zpomalit. Takováto silniční nerovnost je pro Nissan Navara naprosto laxní překážka.
Pro opravdové řádění mimo silnici je tu přídavná redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu. S takovouto výbavou lze bez problému vyjet sjezdovku až nahoru i během zimní sezony. Ve spojení s 6-stupňovým manuálem se lze v terénu vyšplhat prakticky kamkoli. Navara má však jednu zásadní nevýhodu pro OFFROAD jízdu. Široký rozvor kol a nášlapy upevněné zespoda snižují světlou výšku. Nebezpečí položení tzv. “na břicho” hrozí i u menší nerovnosti, proto je třeba najíždět na takovéto vyvýšeniny zešikma.
Varianta Double-Cab nabídne čtyři dveře a pět míst k sezení. Vpředu je místa, že by se zde dalo tančit, ale zadní část je zvýšená, sedáky jsou malé a proto je cestování vzadu na delší cesty nepohodlné. Ve výbavě Navara disponuje např. tempomatem, dvou-zónovou automatickou klimatizací, střešním oknem a vyhřívanými sedadly. Při zařazení zpátečky se ve fotochromatickém zpětném zrcátku objeví obraz parkovací kamery, takže navést tento koráb na správné místo není vůbec těžké. V infosystému Nissanu Navara najdete i navigační systém PIONEER, který obsahuje přes 6 milionu bodů zájmu. Ovládání celého multimediálního systému je složitější a chvilku trvá, než jej pochopíte. V příplatku však Nissan nabízí 7″ dotykovou obrazovku s novým navigačním systémem, podporu DVD přehrávání, vlastní HARDDISK a hlasové ovládání.
Výroba tohoto Nissanu Navara pomalu končí a s nadcházejícím rokem na naše smysly zaútočí zcela nový model. Rozloučíme se tak s “krabicoidním” vzhledem a budeme se těšit na nové aerodynamické tvary. Takže jste-li milovníky klasiky, objednávejte, dokud je možnost.