Když přišel Nissan LEAF na trh, spekulovalo se o něm jako o vozidle pro ekologické nadšence a podivíny. To se postupně změnilo a LEAF se stal populárním elektromobilem po celém světě. Dokážete si však představit, jak se s elektromobilem Nissan LEAF žije?

Nestandardní tvar aerodynamických předních světlometů, které připomínají žábu, mu dávají jeho nezaměnitelný vzhled. V zadní části vozu zaujmou čirá světla včetně třetího brzdového světla. To je umístěno ve střešním spoileru a některé modely zde měly solární panel pro dobíjení autobaterie. Zaujalo vás modré logo automobilky Nissan? To je unikátní, protože jej najdete pouze na elektromobilech. Design lze decentně doladit o chromové doplňky, litá kola, zatmavená okna či perleťovou barvu.

Nissan_Leaf_2

Po usednutí za volant budete překvapeni, LEAF je totiž docela pohodlný a prostorný. Na pohled vás uvítají digitální informační obrazovky. Ta vrchní ukazuje aktuální rychlost, čas, venkovní teplotu a nachází se zde malý ekonoměr, který, když naplníte, postavíte část stromu. Touto hrou vám LEAF sděluje, jak se Vám daří jezdit ekonomicky. Na hlavní obrazovce, která je zabudovaná v místech, kde bývá tachograf a otáčkoměr, se zobrazují data o spotřebě kWh, využití energie a rekuperace. Pravá obrazovka obsahuje velmi přesný ukazatel kapacity baterií a kilometrového dojezdu, který je opatřený legračním symbolem stojanu čerpací stanice zakončeného elektrickou přípojkou. Ovládací prvky jsou shodné s běžnými vozy, ale místo řadicí páky je tu decentní joystick. LEAF má pouze jeden převod, takže není třeba řadit, proto jsou tu jen dva pedály jako u vozidel se samočinnou převodovkou.

Nissan_Leaf_14

Homologovaný dojezd činí 199 km, avšak v reálném provozu ujedete 130 – 150 km. Na celkovou délku trasy do 40 km nemusíte uvažovat o plánování a jízdu si lze užít pod plným proudem. Jestli se vydáte na cestu, kde najedete 80 km, chce to občas nasadit klidnější jízdu na spotřebu. Pomocníkem na tyhle trasy je tempomat. Jízdu kolem 120 km musíte odjet plně úsporně, sledovat ekonoměr a dle něho upravovat sešlápnutí plynového, v našem případě by se dalo říct proudového pedálu. Lovci extrémů, atakující dojezd na jedno nabití nad 170 km, už musí mít trasu naplánovanou, nasadit velmi ekonomický styl, výrazně omezit rychlost, hypnotizovat přesný dojezdový ukazatel, minimalizovat řidičské chyby a využívat aerodynamiky vozu, například držet se ve vzduchové kapse za nákladním vozem či autobusem.

Nissan_Leaf_9

Okolnosti ovlivňující spotřebu jsou všude kolem nás, ovšem často se chyba nachází mezi volantem a pedály. Při jízdě s elektromobilem musí řidič skutečně přemýšlet, a to i za ostatní. Typickým příkladem je rozjezd ze světlené křižovatky, pokud na ní jste první, tak gratuluji, protože 254 Nm od nuly Vám garantuje 1. místo v závodě, kdo bude dříve pryč. Pokud ovšem nemáte “pole position”, musíte pamatovat na řidiče před Vámi, kterým rozjezd a opuštění křižovatky potrvá déle.

Nissan_Leaf_1

Dalším výrazným faktorem je rekuperace, která dobíjí baterie a zároveň tím auto deceleruje. Tam, kde je potřeba zpomalit či zastavit, lze dojet plynule, bez použití kolových brzd. Z toho vyplývá riziko kolize s agresivním či nepozorným řidičem, jenž nesleduje dění před sebou, protože se při brzdné rekuperaci nerozsvítí brzdová světla. V neposlední řadě LEAF zastaví rychleji než srovnatelná auta.

Nissan_Leaf_6

Vliv počasí na dojezd je znatelný především v zimním období, kdy lze topením ztratit i 20 km a klimatizací 6-10 km. Palubní systémy mají minimální odběr, takže na dojezd nemají vliv. LEAF má užitečný jízdní režim, D-ECO. Po jeho zařazení okamžitě stoupne dojezd a výrazně se sníží reakce elektromotoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Nissan_Leaf_13

Mnozí tvrdí, že elektromobil není slyšet a že by vozy měly vydávat zvuk motoru z reproduktorů. To je absolutně proti filosofii elektromobility. LEAF vydává zvuk o intenzitě 21 dB, takže v praxi jej uslyšíte dle valivého odporu pneumatik, bzučení elektromotoru či pro LEAF typického akustického upozornění při couvání.

Nissan_Leaf_12

Okamžitá akcelerace je silnou zbraní elektromobilu vůči ostatním automobilům, kupříkladu při předjíždění. Nedalo mi to a vzal jsem LEAF (109 koní) na závody. Výkonem stejná či slabší auta neměla proti 100% elektrickému vozu šanci. LEAF však vyrazil dech tím, že do 80 km/h byl rychlejší než MAZDA MX-3 (133 koní) a držel krok s Hondou Prelude 2.2 VTI (185 koní).

Nissan_Leaf_5

Ve městě LEAF těží z výhod elektromotoru, nevadí časté mu starty a můžete využít zelená parkovací místa. Pokud by u nás došlo k zavedení emisních zón, LEAF bude vždy splňovat tu nejpřísnější.

Nissan_Leaf_4

Servisní interval je nastaven na 30.000 km nebo 1 rok, přičemž jedna servisní prohlídka stojí kolem 2.000 Kč (běžné auto kolem 5.000 – 6.000 Kč). Na voze se provede diagnostika, kontrola podvozku, vymění se stěrače a doplní kapalina do ostřikovačů. Příprava na zimní sezonu je levnější než u běžných automobilů. Pneumatiky jsou standardní 205/55 R16 a není nutné mít speciální obutí. To není případ nešťastného BMW i3, jehož kola jsou velká a úzká, takže vyžadují drahé, atypické pneu.

Nissan_Leaf_15

Dobíjet lze ze sítě (230 V), což trvá zhruba 13 hodin nebo si připlatit za domácí stanici (4-8 h). S LEAFem můžete využít nabíjení zdarma u některých stanic ČEZu či Nissan dealerů. Na internetu jsou dostupné mapy stanic a pro mobilní telefony již existují chytré aplikace. V ČR stále není dostatek dobíjecích míst, což je pro elektromobilitu do jisté míry svazující.

Nissan_Leaf_7

Někteří lidé si zakoupili LEAF jako druhé auto do rodiny, poté však zjistili, že většinu cest do 100 km absolvují právě elektromobilem. Cena bez možnosti daňové úlevy je 715.300 Kč s DPH, ovšem už ve standardu je vozidlo dobře vybaveno a jeho náklady na provoz třetinové, proto je zde vysoká návratnost a úspora financí. Základní povinné ručení lze sjednat i pro mladého řidiče bez bonusů na částku kolem 2.000 Kč za rok.

Pořízením elektromobilu Nissan LEAF, si člověk kupuje nejen auto, ale i nový životní styl a image.

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit