Souboj offroadových titánů, vozidel profláklých víc než prsa Pamely Anderson. Právě se díváte na dva odlišné tábory, dvě odlišné země a mentality.

IMG_8943

UAZ Hunter je modernizovanou verzí slavného vojenského UAZ 469, který byl v armádách východního bloku členem takřka každé jednotky.

IMG_8678

Land Rover Defender byl vyvíjen jako zemědělský stroj, který byl konstruován jako nenáročné, spolehlivé a praktické vozidlo. Vznikl totiž v těžkých časech po konci druhé světové války a jelikož byla ocel tehdy silně nedostatkové zboží, dostal svoji nezaměnitelnou hliníkovou karoserii, kterou disponuje dodnes.

IMG_8865

UAZ Hunter

Tenhle stroj je konstruovaný pro možné použití do jakýchkoli podmínek, vojenstvím nabité zkušenosti se zde uplatňují v plné míře. S výrobou Hunteru to jeden čas nebylo úplně dobré, UAZ upustil od výroby vozu dle modelu 469 a představil jeho modernizované verze. Začal zde používat plasty a další „moderní“ materiály.

IMG_8798

To mělo za následek úpadek zájmu o auto. Východní trh a fanoušci na západě prostě nechtěli modernizovanou klasiku, ale poctivé ruské železo. Naštěstí to v Uljanovsku pochopili, přišli zpátky s novým Hunterem a modernizaci šikovně ukryli jen tam, kde to normy žádají. Pokud toužíte po UAZácké moderně, přečtěte si něco o modelu PATRIOT.

IMG_8716

Návrat ke kořenům zvedl okamžitý zájem o auto, do toho UAZ oznámil že model Hunter končí a jako vzpomínku nabídl výroční edici k ukončení výroby a to verzi UAZ HUNTER Victory. To byla trefa do černého, protože aktuálně výrobní závod nestíhá uspokojovat poptávku a pokud jste majitelem edice Victory, tak jste dobře investovali své peníze, jelikož jeho hodnota bude jen stoupat.

IMG_8813

Samotná modernizace proběhla především pod kapotou. Hunter dostal nové motory ZMZ (2.7 benzín 94 kW a 2.3 turbodiesel 83,5 kW), elektronické vstřikování BOSH, turbodmychadlo Garett, elektronickou škrtící klapku a nové elektrické vedení. Nevěřili byste, jak moc rychle se za těmito vozy zapráší. Skladových vozů s evropskou homologací najdete jen pomálu.

IMG_8703

Žebřinový rám, dvě tuhé nápravy. Dva faktory, které zaručí dlouhou životnost a odolnost. Na silnici takové auto zkrátka plave, proto se s ním nesmíte prát, ale jen jej lehce korigovat. S překvapením pak zjistíte, že předsudky o obtížně řiditelném autě nejsou na místě.

IMG_8817

Interiér je víceméně stejný jako u jeho předchůdce UAZ 469, jehož výroba započala v roce 1972, takže po usednutí na vás hned dýchne archivní tajemství. Jestliže jste absolvovali povinnou vojenskou službu, jen sednete a jezdíte, protože až na detaily je tu vše stejné.

IMG_8930

Land Rover Defender

Již na jaře roku 1947 se začala formovat budoucnost této britské legendy, vznikl praotec Defender a to Land Rover série 1. Ten dal technické řešení jeho dětem po dobu dalších 60 let. V jeho typické podobě jej známé už od roku 1983 a v roce 1990 se vše zpečetilo jeho přejmenování na DEFENDER.

IMG_8683

Celá karoserie je sestavena z jednotlivých dílů, proto lze celá odstrojit a nastrojit jako dětská skládačka. Je to zkrátka pracovní auto a vůz pro armádní účely. Hliníková karoserie má velkou výhodu, nekoroduje. Má taky ale velkou nevýhodu, oxiduje a to poměrně ráda. Nabízí se v několika variantách, které jsou označovány 90, 110 a 130. Toto označení vzniklo podle délky rozvoru v palcích.

IMG_8859

Nejznámějším motorem je varianta TD5, neboli vznětový řadový pětiválec s turbem o objemu 2.5 litru a výkonem 122 koňských sil.

IMG_8916

Testovaným modelem byl Defender z roku 1994 v rozsáhlé úpravě pro expediční účely, zkrátka jen sednete a můžete jet klidně na konec světa. Pod kapotou si bublá řadový čtyřválec (300 TDi) o objemu 2.5 litru o výkonu 83 kW, který nese těžký úkol, utáhnout tři tuny těžký offroad. Oproti sériovému stavu je totiž o 10 cm zvýšený, má dvojité tlumiče, pevnostní prahy, naviják, zesílenou přední část a ochranou externí klec.

IMG_8686

Defender nabídne spoustu prostoru pro řidiče, ovšem jen pro domácí trh. Řidič v levostranné variantě má málo místa na nohy, uvidíte-li tedy, jak v -20 stupních Celsia jede řidič s rukou vytaženou z okna, nejedná se o frajerství, ale o nutnost vejít se do vozu. Originální volant je podobný tomu, jaký najdete v autobusech, takže ve stísněných prostorech řidičova kamrlíku na místě nepřidá. Není proto s podivem, že jej většina Defenderistů vyměnila za jiný – menší.

IMG_8865

Brodivost je v sériovém stavu udávaná kolem 65 cm. S opatrným řidičem, se lze ponořit až do hloubky jednoho metru. Pokud budete disponovat sáním vyvedeným na střechu, můžete se s autem brodit do té míry, dokud vás neunese proud nebo neutopíte člena posádky.

IMG_8942

Lesk a bída obou kontinentů

UAZ Hunter vyniká především jednoduchostí a spolehlivostí a dvěma palivovými nádržemi, přenos výkonu zajišťuje výhradně 5 stupňový manuál. Fandové zaplesají, jelikož připojení přední nápravy a redukční převodovka se řadí pěkně mechanicky druhou pákou. Benzínový motor je překvapivě tichý a má velmi kultivovaný chod. Vrcholová edice Victory má navíc oproti standardu ochranný plech pod motorem, speciální polep a signaturu, černé disky, terénní pneumatiky a upomínkový batoh, který obsahuje sekeru, celtu, příbor a ešus.

IMG_8827

Jsou tu ovšem i stinné stránky. Dílenské zpracování je mnohdy nepřesné, převodovka je hlučnější, spojkový pedál jde těžce jako u kamionu, pedály jsou blízko sebe, volant je příliš velký a odkládací prostor tvoří pouze dveřní schránka.

IMG_8706

Nejlevnější Hunter stojí 331 300 Kč bez DPH (benzín 10-13 l /100 km) , nejdražší pak 428 900 Kč bez DPH (Victory – diesel 7-9 l/100 km). Za zmínku stojí, že lze vozidlo dovybavit i klimatizací. Pro redakční test jej zapůjčil autorizovaný prodejce ruských vozů pro evropský trh společnost AMC.

IMG_8704

Defender se vyznačuje robustní konstrukcí, tuhými nápravami a permanentním pohonem 4×4. Ve standardu disponuje redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Jízda po silnici i v terénu je v Defenderu pohodlná a svým krabicovým vzhledem vás prostě dostane. Land Rover Defender je srdcová záležitost a to hned z několika důvodů.

IMG_8932

Prvně je to bezedná kasička na peníze, u Defendera platí: „Není to rozbité, je to jen britské.“ Bohužel je vše někdy britské až moc. Do vozu už ve standardu zatýká voda, proto je třeba po koupi vůz kompletně odstrojit a zakonzervovat proti oxidační párty na hliníkové karoserii. Nemocí každého srdcaře je potřeba svůj vůz vylepšovat, proto do něj sypete peníze po kýblech a neustále dovybavujete, vylepšujete a opravujete. V neposlední řadě Land Rover oznámil jeho ukončení výroby.

IMG_8960

Posledním faktorem je cena. Za starý Defender v nálezovém stavu zaplatíte klidně 200 000 Kč, pokud budete chtít nějaký starší ale udržovaný kousek, připravte si 500 000 Kč. Pokud nevíte, co s penězi, můžete si koupit Defender zcela nový, jehož cena začíná na 829 092 Kč.

Přihlaste se k odběru novinek!

Zanechat komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz