Stephen King v českých planetáriích. Filmový režisér Robin Kašpařík získal jako první Čech od Stephena Kinga práva na zfilmování jeho povídky. Krátký film se zvláštním názvem Jsem brána připravoval pět let, než jej nyní konečně natočil. Smlouva s Kingem totiž měla háček. Film nesmí vydělat ani cent.

Dekorace vesmírné lodi  (foto Pavel Gabzdyl)
Dekorace vesmírné lodi (foto Pavel Gabzdyl)

Jak se Vám podařilo dostat práva od tak světoznámého umělce, jakým je právě Stephen King?

Napsal jsem mu dopis s prosbou a přiložil jsem doporučení od jeho kamaráda spisovatele Jacka Ketchuma, o kterém Stephen King prohlásil, že je to „nejděsivější chlápek v Americe“. Stephen King je naštěstí nesmírně ochotný a dal mi šanci. To mě nastartovalo.

Práva na film jste dostal od autora údajně pod podmínkou, že film nesmí vydělat ani korunu. Jak se Vám povedlo sehnat peníze?

Bylo to opravdu těžké. Představte si, že chodíte za lidmi, aby vám dali peníze, které se jim nevrátí.  Sehnat peníze mi trvalo několik let, ale nakonec se to podařilo. Také díky pomoci mého kamaráda herce Pavla Nového. Pomohli nám sponzoři, kterým nešlo o peníze, ale o to, aby podpořili něco, co má smysl. Jsem jim za to moc vděčný.

Proč jste si vybral pro svůj film z rozsáhlé Kingovi tvorby právě  povídku Jsem brána?

Už název povídky na mě zapůsobil. Jsem brána. Zvláštní, surrealistický a mnohoznačný. Přesně jako ta povídka. Sci-fi horor, ve kterém je i něco hlubšího a temnějšího, než se na první přečtení může zdát. To „něco“ jsem chtěl dostat do filmu a úplně mě to strhlo. To je jedna z věcí, kterou miluji na opravdu skvělých příbězích – to že působí na podvědomí diváků.

Snímek byl mimo jiné natočen pro revoluční technologii FullDome. Můžete nám přiblížit, proč jste se rozhodl právě pro ni a v čem je výjimečná?

Vzpomeňte si na návštěvu planetária, kde do obří kupole promítli hvězdnou oblohu. A teď si představte, že tam uvidíte film ve vysokém rozlišení a s prostorovým zvukem. Úplně vás to pohltí. Je to fascinující. Naprosto jiný zážitek než v kině. Rozhodl jsem se natočit vše pro FullDome přímo z pohledu hlavní postavy. Divák se tak sám stane hrdinou filmu a prožije vše jeho očima.

Prý nikdo netušil, jak pro tuto technologii natáčet. Jak se Vám to nakonec podařilo?

Vydal jsem se pro informace do Carl Zeiss Planetaria v německé Jeně. Tam mi poradili základy toho, jak FullDome funguje. S podobným typem filmu, jaký jsem chtěl dělat, ale neměl nikdo zkušenost. O pár týdnů později jsem naštěstí potkal francouzského kameramana Nicolase Bordiera, který byl rozhodnutý přijít na to, jak film natočit. A podařilo se mu to. Nakonec jsme natočili dvě verze – jednu pro klasická kina a druhou pro FullDome planetária.

Francouzský kameraman Nicolas Bordier (foto Pavel Gabzdyl)
Francouzský kameraman Nicolas Bordier (foto Pavel Gabzdyl)

Projekt je velmi finančně omezený. Jak jste dokázal sestavit štáb a najít vhodné herce?

Věděl jsem, že do štábu musím najít ty správné lidi, kteří budou zároveň profesionálové a nadšenci, kterým na filmu bude záležet. Jedním z nich byl i mim Radim Vizváry. Tím, že jsme film točili ze subjektivního pohledu, jsou z hlavního hrdiny vidět jen ruce, jimiž vyjadřuje všechny emoce a stavy. Chtěl jsem proto obsadit mima. Kameraman potom nechal vytvořit zařízení, díky kterému jsme mohli upevnit kameru přímo na Radima a on potom snímal celou scénu v rozsahu 180 stupňů. Když se Radim otočí, ukáže dalších 180 stupňů, takže bylo potřeba schovat všechny kabely, světla, monitory, prostě všechno to, co je běžně na place včetně lidí. Vše včetně světel a ostření kamery řídil štáb na dálku – bezdrátově.  Díky pomoci brněnského planetária – které je partnerem filmu – jsme každý den mohli testovat natočené záběry přímo v kupoli FullDome. A když nějaký záběr nebyl podle představ, tak jsme se vrátili na plac a natočili ho jinak.

Zajímá se Stephen King o průběh natáčení, postprodukce a o celkové uvedení snímku k životu?

Mám od něj naprostou svobodu ohledně tvorby snímku, takže nechává všechno na mě. Po dokončení filmu chce jenom zaslat DVD, což udělám moc rád a budu doufat, že ho film zaujme.

Kdy se diváci mohou těšit na premiéru, kde a co byste jim rád vzkázal?

Film je teď natočený, máme hotový střih, pracujeme na zvuku a speciálních efektech a těšíme se, až film promítneme českým divákům v brněnském planetáriu v červnu roku 2016 v rámci mezinárodního festivalu fulldome filmů. Plánuji také uvedení filmu na festivalech a speciální projekce v planetáriích pro fanoušky facebookové stránky Jsem brána, kde zveřejňujeme všechny novinky.

PROFIL

Robin Kašpařík (*1986)

Film ho fascinuje od dětství. Rozborem filmů svých oblíbených režisérů se také nejvíce naučil. Zkušenosti sbíral na natáčeních Romana Polanského, Juraje Herze a Erica Valetta. Jeho film Seance (2009) získal v USA cenu za nejlepší krátký snímek na festivalu Dark Carnival. S filmem Jsem brána mu jako koproducentka pomáhá přítelkyně Veronika Poláčková, která je moderátorkou Dobrého rána České televize.

Režisér Robin Kašpařík a mim Radim Vizváry (foto Ondřej Kramář)
Režisér Robin Kašpařík a mim Radim Vizváry (foto Ondřej Kramář)

Pokud hledáte něco nového a neotřelého, pokud Vás už nebaví tisíckrát ohraný scénář americkým lovestory a průměrných komedií, pokud chcete vidět film, který tu ještě nebyl a který Vás přenese do jiné dimenze již v úvodních titulkách, je Jsem brána to, po čem Vaše srdce i vjemů chtivé buňky mozkové prahnou.

Maska podivné nemoci (foto Ondřej Kramář)
Maska podivné nemoci (foto Ondřej Kramář)

Abyste měli přehled a nepropásli premiéru, či zajímavosti ze zákulisí, zajděte si na již zmiňované oficiální stránky Jsem brána na Facebooku.

autor: Kristina Klaudyová a Dominik Zýka

Přihlaste se k odběru novinek!

Zanechat komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz