Podívejte se na toto auto. Vrchol automobilového průmyslu a luxusu Hondy ve 20. století. Jmenuje se LEGEND a už od roku 1991 nabízel to, o čem si dnes mohou mnohá auta jen zdát.

Toto je varianta Coupe KA8, jehož produkční léta byla od 01/1991 do 11/1995. Ve své době bylo neuvěřitelně drahé, neb jeho cena byla téměř 1.800.000 Kč v takřka nejvyšší výbavě. Průměrná mzda u nás v roce 1995 byla pouhých 8.307 Kč, takže si jej mohli dovolit jen velmi, velmi bohatí lidé.  Oficiálně se ovšem kupé v ČR nikdy neprodávalo. Vozidlo se vyrábělo především jako sedan a kupé je spíše raritní. Pokud uslyšíte ve spojení s autem výraz LEGO, tak se nejedná o stavebnici, ale o všeobecnou přezdívku všech modelů LEGEND.

Motor

Jeho srdcem je celohliníková V6 o objemu 3.2 litru, s výkonem 205 koní a točivým momentem 293 Nm. Atmosférické sání je variabilní jako pánské přirození, klapkami totiž nastavuje svou délku dle otáček motoru. Hladinu oleje ve vaně hlídá plovák podobný tomu v nádrži, nikoli běžné čidlo. Jestliže dojde k úbytku většímu než 1 litr, kontrolka mazání začne blikat. Kultivovaný chod motoru v nízkých otáčkách nahradí po sešlápnutí pedálu akcelerátoru na podlahu příjemný zvuk vysokých otáček. S Legem si chcete hrát a užívat si ho, protože jízdou vrací radosti dětských let. Spotřeba paliva na 100km: město 13l / mimo 8.1l / kombinace 11l.

Převodovka

O komfortní řazení se stará 4 stupňový automat s hydrodynamickým měničem a LockUp spojkou, která měnič na čtvrtý rychlostní stupeň zamyká. Systém zamykání pomáhá snižovat ztráty na měniči a snižuje spotřebu paliva. Ve městě je doporučeno jezdit pouze do třetího stupně. Neustálým odemykáním a zamykáním čtyřky se spojka na měniči rychleji opotřebuje a krátí se tím její životnost. Řazení je na věk automobilu plynulé a bez výrazné prodlevy, tolik typické pro staré automaty. Slabinou je však stupeň P určený k parkování. Jeho záchytný zobáček je asi 1cm dlouhý a poddimenzovaný. Pokud se ulomí, tak spadne do převodovky a rázem z ní máte velkou rumba kouli. Ojediněle se Legend v Evropě objevil i s 5° manuální převodovkou.

IMG_1449

Jízdní vlastnosti

Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšena systémem Double Wishbone – dvojitý lichoběžník. Přední kola mají každé po dvou závěsných ramenech a každé zadní kolo má dokonce čtyři ramena. Naštěstí je zadní náprava téměř nesmrtelná. Oproti variantě SEDAN má COUPE sportovnější podvozek daný odlišnou tuhostí tlumičů. Při rychlostech nad 200km/h však tento dvoudveřový křižník jen pluje krajinou. Rychlost Legenda dokážou zkrotit čitelné a nevadnoucí kotoučové brzdy o průměru 282 mm na obou nápravách. Přední kotouče oplývají tloušťkou 28 mm. Brzdy jsou z výroby vybavené systémem ABS. Pro Japonský trh bylo možné mít dokonce elektronicky regulovatelnou tuhost tlumičů ve třech stupních od firmy Mugen. Podvozek je velmi vyvážený i kvůli rozložení hmotnosti 60% na přední nápravu a 40% na zadní nápravu. Motor s převodovkou je totiž uložen nad a za přední nápravou.

10927764_10153053549835917_2081673357_o

Interiér

Kožené čalounění je všude standardně šedé, za příplatek krémové nebo černé. Ořechovým dřevem vykládaný interiér, žádná imitace, ale skutečné vrstvené dřevo pod vrstvou leštěného laku. Bronzově tónovaná skla včetně polarizovaného čelního a střešního, tempomat, sledování tlaku v pneumatikách TWS z ABS snímačů, řízení protiprokluzu TCS, elektronické dovírání dveří, podavač bezpečnostních pásů, bezklíčový infra Keyless přístup, vyhřívaná zrcátka, proměnlivý posilovač řízení, automatická klimatizace, vyhřívané sedačky s pamětí. Audio systém je standardně kazetový od Alpine s 6x repro. Za příplatek mohl být od BOSE s 8x repro a sedmipásmovým ekvalizérem, ale také od LUXMAN již v té době se systémem 10.1 a potlačováním okolního hluku. CD changer na šest kompaktních disků byl volitelnou příplatkovou výbavou do kufru. U Japonské verze byla ve výbavě dokonce navigace s dotykovým displejem, která vás pomocí kompasu, gyroskopu, 16bit počítače a napevno daných map navigovala ve větších Japonských městech. Další volitelnou výbavou byl elektricky stavitelný sloupek řízení s paměťmi a telefonní aparát v loketní opěrce s automute funkcí. Třešničkou na dortu byl příplatkový ionizátor vnitřního vzduchu, který byl umístěn za zadními sedadly, evropský Legend zde má odklápěcí přihrádku

Servis

Jakožto vlajková luxusní loď se samočinnou převodovkou a pokročilým věkem vyžaduje pravidelný a odborný servis. Při průměrném ročním nájezdu 18.000km vás dnes jeden kilometr vyjde zhruba na 4 Kč za pohonné hmoty. Spotřební materiály jako motorový olej, náplň do automatické převodovky, olej v diferenciálu, brzdová kapalina, vzduchový filtr, palivový filtr, údržba a dezinfekce klimatizace, spolu s péčí o lak, vyjdou zhruba na 10.000 Kč za rok. Za kompletní brzdy včetně obložení ochudíte prasátko zhruba o 4.900 Kč. Čepy a axiální táhla řízení se dají koupit do 5.000 Kč. Díly zadní nápravy jsou poměrně drahé, ale jak je výše psáno, jsou téměř nesmrtelné. V průměru jsou kompletní náklady na celoroční a provoz cca 7. – 8.000 Kč měsíčně.

Závěr

Pořízení takového silničního korábu dnes vyjde na 25.000 Kč až 150.000 Kč při dovozu ze západu Evropy. Určujícími faktory ceny jsou především najeté kilometry, výjimkou nejsou nájezdy přes půl milionu kilometrů. Dále dokonalá funkčnost všech systémů, zachovalý stav čalounění a interiéru. Nejvíce však cenu vozu ovlivňuje rok výroby (předfacelift/pofacelift), stav pohonného agregátu, originální lakování a koroze karoserie, protože karosářské díly v Evropě prakticky neexistují. Pro vrcholný model musíme do Spojených států amerických. ACURA LEGEND má výkon 230 koní a 6° manuální převodovku. Ceny se pohybují v rozmezí 10. – 15.000 USD.

Honda Legend, především ve verzi kupé, je v dnešní době spíše autem pro nadšence a milovníky značky.

Přihlaste se k odběru novinek!

Zanechat komentář

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz