Tak to máme za sebou. Rok 2015 odjel rychlostí jako řidič od stojanu benzínky bez zaplacení. Ve světě automobilismu se stalo mnoho více či méně významných věcí. Každopádně o několika z nich si můžete přečíst v následujících řádcích. Udílení cen v kategorii “Auta” začíná právě teď.

Volkwagen

Automobilový koncern VW si právoplatně zaslouží svoji cenu, a to hned z několika důvodů. Vše se točí kolem tzv. aféry “DIESEL GATE”. Tato aféra byla o tom, že koncern VW montoval do svých vozidel software, jenž rozpoznal, že je vozidlo na měření emisí (vůz stojí, volant se netočí) a vykazovalo tedy nízké emisní hodnoty. V běžném provozuje byla pak hodnota emisí několikanásobně větší. Za tento krok mu gratulujeme, protože chytře obešel nesmyslné předpisy. Pokud jste někdo eko-aktivista a vidíte v autech eko-hrozbu, podívejte se spíše na největší transportní tankery, které za jednu cestu vypustí tolik emisí, co všechna auta na světě. Mimochodem, motory těchto tankerů jen zřídkakdy stojí. Většinou je ani neuvidíte, jelikož mají zákaz přiblížení k pevnině až na 200 km. Ale vraťme se k VW. Potom, co vyšla najevo tato úprava, tak VW neváhal a hrdě se přiznal. Tím sice “vyhrál” pokutu přes 6.000.000.000 Kč, což zabolí, ale nepoloží je to. Takže klobouk dolů, za to, že to na rozdíl od ostatních automobilek přiznali. Jestli to bylo chytré nebo hloupé, nechám na vás, každopádně akcie VW ztratily přes noc hodnotu o 20 %. A to je hodně rychlý a tvrdý pád.

VW

Tesla Motors

Jestliže milujete elektromobily, tak vás zprávy o vzestupu Tesla Motors rozhodně potěší. Nabíjecí stanice rostou rychle jako daň ze mzdy a expandují po celé Evropě, jako celá Afrika. V ČR bude otevřena historicky první dobíjecí stanice pro vozy Tesla, a to kousek od Prahy. Proč je Tesla tak úspěšná? Proč je model S a nový model X tak horkým zbožím? Především je to o přístupu Tesly samotné. Dobíjecí stanice jsou rychlé, jsou zdarma, díly na vůz si kupujete takřka za výrobní cenu a software je neustále aktualizován. Model S a X jsou neustále připojeny k internetu. Veškeré závady jsou diagnostikovány online a hned. V modelu S najdete i několik jízdních režimů, z nichž většina přijde automaticky s aktualizací (nejšílenější jízdní režim musí aktivovat servis). Poslední novinkou bylo autonomní řízení vozu (autopilot). Takže paráda, auto vás sice bude stát v lepší výbavě 3.000.000 Kč bez DPH, ovšem dostáváte nejen automobil, ale i spoustu spoustu služeb navíc.

tesla

zdroj: Romeo Design Hungary

UAZ

Ruské výrobky měly v ČR vždy špatnou pověst. Automaticky platilo: “Co je ruské, to je špatné.” Jenže už jste jeli ve faceliftovém ruském modelu vozu UAZ Patriot a s jeho bráchou UAZ Pick UP? Většina z vás asi ne, jedná se totiž o nepříliš známé ruské výrobky. Což je velká škoda, jelikož nabídnou milovníkům off-roadu zásadní věc: Levné, spolehlivé, reprezentativní vozidlo pro každodenní provoz, ale i do těžkého terénu. Za poslední dobu se totiž Rusové výrazně zlepšili a těsně před koncem tohoto roku představili faceliftovou verzi modelu PATRIOT a PICK UP. Tímto krokem opět pozvedli svoji vlajkovou loď, ale cesta do Evropy má jednu zásadní zastávku. Společnost AMC, jež nás ruskými vozy pro testy zásobuje, musí každý exemplář upravit tak, aby splňoval požadavky nejen evropské legislativy, ale také evropského zákazníka. Proto koupí ruského vozu u společnosti AMC, získáváte vlastně jeho vylepšenou verzi. Pokud mi stále nerozumíte, tak je to stejné, jako když Mercedes-Benz dá své vozy upravit do AMG nebo Brabusu. Závěrem bych rád jen dodal, že Ruská federace není země, ale životní styl.

uaz

Nissan

Další cenu musí rozhodně dostat Nissan. Udělali totiž velmi šílenou věc, prohlédněte si tuto fotografii. Zde vidíte Nissan Juke, milovaný i nenáviděný crossover s osobitým vzhledem a designovým interiérem.

juke

Tak si představte, že Nissan vzal motor ze sportovního vozu GT-R (3.8 litru, V6, 600 koní) a dal jej do kompaktního crossoveru. Sériový bodykit nahradili uhlíkovým vláknem a zcela změnili podvozek. Interiér šel také pryč a byl nahrazen prvky z modelu GT-R. Zkrátka vytvořili kompaktní překvapení, šílenou myšlenku dotáhli do konce a dokonce ji budou vyrábět sériově. A důvod? Původní koncept Nissan Juke R (545 koní), byl tak oblíbený v Dubaji, že se hrnuly nabídky na dosud jediný prototyp. Takže Nissan neváhal a stvořil ještě rychlejší model 2.0. Mekka automobilismu už zkrátka opustila hranice Evropy a přesunula se směr Dubai.

jukeR

Honda

Další cenu je třeba udělit také do Japonska. Konkrétně se jedná o automobilku Honda a její devítistupňový automat v modelu CR-V 2015. Ten se totiž ukázal jako skutečně funkční a úsporný. U běžné automatické převodovky obecně platí, že spotřeba celého vozu půjde minimálně o 1 litr nahoru (oproti manuálu) a pokud se ještě jedná o stálý pohon všech čtyř kol, jsme na dalším litru. První dobrým tahem bylo představení nového vznětového motoru o objemu 1.6 litru, který je podporován dvěma turbodmychadly. Nejen, že u něj nebyly odhaleny emisní podvody, ale skrývá v sobě hned několik výhod, mezi které patří spotřeba 6.5 litrů, plynulý tah od volnoběžných otáček a kultivovaný chod. Honda CR-V 2015 je jeden z mála vozů, u kterého je spotřeba stejná jak s manuální převodovkou (6 stupňů), tak s automatem (9 stupňů). CR-V 2015, o hmotnost přes 1700 kg, prostě jezdí svižnou jízdou za 6.5 litru v kombinovaném provozu. To, že je auto opravdu povedené, dokazují prodejní čísla, neb CR-V patří k bestsellerům a potkáte je takřka všude.

crv

Koenigsegg

Malosériová výroba jednoho z nejrychlejších aut světa. Další cena putuje do švédského Koenigseggu za jeho model Regera. Kombinací tří elektromotorů a benzínového 5.0, V8 s dvěma turbodmychadly vznikne 1500 koní (to je zhruba 15 dieselových Fabií) a přes 2000 Nm točivého momentu. V autě je víc aktivní elektroniky než v obchodě u nenáviděného zeleného mimozemšťana. Aerodynamičtější je vůz více jak kdejaká kosmická raketa, z výbavy tu najdete pokoj hotelu Hilton a to vše v provozní hmotnosti 1628 kg. Ačkoli je Koenigsegg poměrně neznámou automobilkou, v jeho portfoliu se nachází skvostné vozy, s nimiž si konkurenci podá jako předkrm. Všechny vozy jsou ručně vyráběné v rodinné továrně ve Švédsku. Tomu všemu odpovídá i cena tohoto hybridního hyper-sportu, která činí přes 47.000.000 Kč.

Regera

Alfa Romeo

Pokud vlastníte Alfu Romeo, jste buď milovník této značky, ožralý milionář a nebo úplný blázen. Vozy Alfa Romeo, patřící pod italský koncern FIAT, se vždy pyšnily dvěma vlastnostmi – krásné a nespolehlivé. Alfu musíte brát jako herní automat, sypete do něj, až jednou za čas padnou tři citróny a vy máte radost z výhry. Vzpomeňme si na technologii “twin-spark”, neboli dvě zapalovací svíčky na válec, jednalo se o skvělý nápad a když auto fungovalo, dávala vám radost z jízdy i obyčejná Alfa Romeo 146, jenže auto taky častokrát nefungovalo. Alfa si je vědoma nálepky krásných, ale nespolehlivých vozů. Nedávno oznámila příchod několika nových modelů a přechod na pohon zadních kol. Cenu odesíláme za nejnovější model Guilia, který disponuje variantou zadního náhonu a nebo verzí s pohonem všech čtyř kol. Navíc nejvyšší verze dostane motor, který byl vyvíjen spolu s Ferrari. Takže držíme palce a ať se daří i v roce 2016 krásné a (ne)spolehlivé Alfě.

alfa

Škoda

Nejrozšířenější značka na českých silnicích. Auto, jenž znají i děti ve školce. Nejkradenější a nejstáčenější automobily v ČR. Do toho přičtěte předražené náhradní díly a uměle nadsazenou tržní cenu. Ano, to je ŠKODA auto. Ačkoli majitel Škodovky, koncernový magnát Volkswagen dusí a škrtí Škodovku, co to dá, přišla Škoda s opravdovou bombou. Nová ŠKODA SuperB je opravdovým designovým zázrakem. Automobil se líbí natolik i v domovském Německu, že jde-li 10 lidí zakoupit nový vůz a váhá mezi SuperB a Passatem, sedm z nich zvolí SuperB. Toto se koncernu VW samozřejmě nelíbí, proto u dalšího modelu očekávejte další utažení kohoutků. Čím to, že SuperB vyhrál? Především osobitým designem, díky kterému zaručeně poznáte, že se jedná o Škodovku. Dalším faktorem je cena, jelikož SuperB stojí znatelně méně nežli Passat. Proto tleskáme i do Boleslavi, jak Češi zase jednou zametli s Němci.

superb

Ford

U německého Fordu by se hodilo napsat ocenění za motor Ecoboost, který je technologicky velmi vyspělý, kultivovaný a vyhrává spoustu cen. Začíná na litrovém objemu a třech válcích. No, hezké, ale to nechceme. To, co nás zajímá, je Ford Mustang, respektive jeho evropská verze. U tohoto modelu Ford působí dvousečně, základním motorem je 2.3 s turbem z řady ECOBOOST. Mustang s turbem a čtyřmi válci?! Tohle každého milovníka pořádně nakrklo. Na druhou stranu, Ford není zase tak hloupá automobilka, a proto nezapomněla ani na milovníky klasiky. Atmosférický plněný pětilitrový osmiválec má výkon 421 mustangů a vesele je posílá na zadní kola přes manuální či automatickou převodovku. Konečně do Evropy přišla Amerika ve spreji s pořádným motorem. Na svůj výkon je velice levný, stojí totiž lehce přes 1.000.000 Kč a dodá vám velkou porci zábavy.

mustang

Land Rover

Model Defender tu byl už i za krále Klacka, letitý vůz, jenž vypadá víceméně stejně, jako když jej začali vyrábět. Auto, jenž bylo původně vyráběné jako jednoduché, takřka sedlácké auto, má dnes stabilní základnu majitelů a fanoušků, kteří na něj nedají dopustit. Výroba modelu Defender měla již dávno skončit, ale přežil úspěšně rok 2015 a stále jej lze koupit i v roce 2016. I přesto, že se jedná o britské auto plné chyb, oxidace a nutnosti vysát vám peněženku, jej musíme pochválit za to, že přežil další rok na trhu. Defendera musíte zkrátka milovat, jinak byste nikdy neobětovali moře času a stavební spoření s liškou na udržení tohoto stroje v chodu. Na druhou stranu, když potom jedete v -20 stupních s otevřeným oknem řidiče (volant je příliš velký a nelze se na místo řidiče vejít), stejně si říkáte, jaká je to nádhera. Poté, co do vozu nasypete to, co do rodinného domu, získáte parádního společníka, který je připraven vyrazit kdykoli, klidně do samotných pekel. Defender je zkrátka o silné lásce k vozidlu a nejlépe neomezeném přístupu k penězům.

defender

Tak a je to, 10 imaginárních cen rozdáno. Novinek je ve světě automobilismu každý den hned mnoho, proto by shrnutí roku 2015 vystačilo na pár encyklopedií. Do novému roku vám přeji, ať zůstanete hlavně kolama dolů. Víte, jaké auto je nejlepší do terénu? Ne? No přece služební…

Podpoříte nás?

“Alternativní sonda do hlubin české kultury.” Jak už náš slogan napovídá, snažíme se být magazínem, který přináší čtenářům alternativní pohled na život kolem nás. Už od roku 2014 fungujeme jako nezávislý projekt několika autorů a přinášíme reportáže ze špinavých a divokých hlubin undergroundu, natáčíme a informujeme o subkulturách, zajímavých projektech, akcích a osobnostech, nebo jen píšeme články vlastním stylem. Jedeme zkrátka autorskou tvorbu, kterou nyní můžeš podpořit. Odvděčíme se ti pravidelným přísunem kvalitního obsahu, zahrnujícího originální články, videa a podcasty. Přispěním i nepatrné částky nám vyjádříte podporu, která nás motivuje do další tvorby. Každé takové podpory si nesmírně vážíme a předem z celého srdce děkujeme!

Podpořit